onsdag 15 juli 2015

Ett stycke somrig lista!



Nu gör jag det - alltså skriver en sådan däringa sommar-lista! Varför inte liksom? Någon kanske det roar;)

Här kommer den - en lista innehållandes en salig blandning av somrigheter:

Somrig musik: Jag har börjat lyssna på musik igen. Och det gör mig så gränslöst glad! Ett tag slutade jag sorgligt nog nästan med det... Det var väl en konsekvens av mitt jobb som musiklärare. Det blev för mycket ofrivilligt musiklyssnande - vilket gjorde att privatlyssningen till sist var obefintlig. Men nu när jag är garnmänniska på heltid har tack och lov musiksuget återvänt.

Så nu vill jag glatt anbefalla lyssning på finheter som First Aid Kit, Sting, Bob Dylan, Dolly Parton... Det är nog det som snurrar mest här i stugan just nu. Och så Leonard Cohen också då. Honom har jag lyssnat mycket på de senaste dagarna.

Somrig läsning: I år stavas min sommarläsning Haruki Murakami - vilken författare alltså! Jag är alldeles tagen. Den första boken jag läste var Norweigian Wood. Kan nog vara en bra start... Sedan har jag betat av 1Q84-trilogin, Kafka på stranden, Män utan kvinnor och några till.

Vill man hellre läsa deckare så är mitt tips de tidiga Maria Lang-böckerna. Älskar dem! Inte minst för att de utspelar sig i Nora, inte så långt från mitt föräldrahem.

Somrig tvserie: Åh, jag säger True detective, som ju pågår just nu. Jag tycker så mycket om hårdkokta draman som detta! Har sett säsong 1 av denna serie ungefär 173 ggr. Och 2:an är otroligt bra den med!

Är man inte så våldsam av sig är ju annars Barnmorskan i East End en bra grej!

Somrig film: Här är det 1980-tals nostalgi som gäller... Betar glatt av Tom Cruise-filmer på löpande band. Cocktail alltså - vilken film! Älskar allt med den.



Somrig stickning: Här får jag nog svara jobbelijobb-stickningar. Har liksom inte så mycket att välja på! Men annars är ju bomullsgarn i pastellfärger underbart fina saker att skapa med på sommartid!

Somrig virkning: Åh, då svarar jag min virkade topp med kimonoärm som jag designade till Järbo Garns blogg. Den används flitigt nu!

Somrig längtan: Europa! Gatorna i Paris, gränderna i Prag, torgen i Rom, fontänerna i Salzburg, byggnaderna i Barcelona, stränderna i Brighton - åh, ge mig vad som helst av detta och jag skulle jubla!!

Somrig sysselsättning: Ett kvällsdopp i Körselvika. Det är en fin liten vik i Glafsfjorden.

Somrig dryck: Grape-lemonad i kombination bubbelvatten, Prosecco - eller eventuellt en Dry Martini. Vad det än är så ska man i alla fall dricka det ur ett vackert glas och ha en isbit i...

Somrig önskan: Jag drömmer en sådan här kamera! Ett fåtal bilder som tas med andakt och samlas i fotoalbum. Precis som förr! Tänk vad tokigt det är förresten - att man redan saknar det som nyss var vardag...



Somrig klädsel: Hawaii-kjol! Vad skulle det annars vara?;)



Somrig plats: Guldsmedshyttan, säger jag på rak arm! Inget är som min barndoms jaktmarker...



Somrig dröm: Att strosa längs med en enslig strand på den franska sydkusten med rött läppstift på läpparna, iklädd vidbrättad halmhatt, solglasögon och en italiensk klänning. Det vore något det!

Somrig resa: Bilturer - att se den svenska landsbygden! Jag tröttnar aldrig på det. Tittar på hus och drömmer om slott och gårdar som jag passerar...

Om du skrev en sommarlista - vad skulle den innehålla då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar